Információ

Név (kötelező)

Email cím (kötelező)

Tárgy

Üzenet

captcha

Motorolajok ( Castrol, Valvoline, Shell )

Többféle viszkozitású, márkájú és minőségű motorolajjal foglalkozunk.

Kaphatóak nálunk motorkerékpárokba való speciális verseny és hagyományos olalok is.

 

 

Amit a motorolajokról tudni érdemes

 

A motorolaj alapvetően két fontos összetevőből, az alapolajból és az adalékokból épül fel. Az

alapolaj lehet ásványi eredetű, illetve szintetikus. Általában  az ún. rész-szintetikus olajok is

ásványolaj bázisúak, szintetikus összetevőkkel. Egy korszerű motorolajnak igen sok

elvárásnak maradéktalanul meg kell felelnie. Fontos, hogy képes legyen leoldani a felületekre

rakódott szennyeződéseket, amelyek az égési folyamat és a működés során képződtek

(detergens hatás). Előírás az is, hogy a szennyeződéseket és kisebb kopadékokat tartsa

lebegésben, ne engedje lerakódni  az áramlási holtterekben illetve a szűkebb furatokban,

hornyokban (diszpergens hatás). Feltétel még a működés során keletkezett savas jellegű

termékek közömbösítse, a kopásgátló, valamint a súrlódáscsökkentő és a korróziógátló hatás.

Elvárás még, hogy szállítsa el a motorban keletkezett hő nagy részét (termikus stabilitás),

rendelkezzen habzásgátló képességgel és gátolja meg az úgynevezett fekete iszap kialakulását

a katalizátoros motorokban. Nem nehéz észrevenni, hogy igencsak összetett feladata van egy

mai motorolajnak.

A motorolajok – amellett, hogy kőolaj alapon előállított, vagy szintetikus alapolajokat

tartalmaznak –, ma már elképzelhetetlenek a különböző adalékok nélkül, amelyek közül

napjainkban az egyik legjelentősebb csoport a súrlódást hivatott jelentősen csökkenteni. Ez a

fejlesztés másik irányát meghatározó tényező, vagyis a motorhajtó  anyag-takarékos (fuel

economy) olajok előállítása. Ez kb 1-3% megtakarítást jelent, ami a gyakorlatban

tulajdonképpen nem is észrevehető. Számos egyéb cél, így többek között az utó-átalakító

katalizátorok aktivitásának védelme, a koromterhelés csökkentése, a kén, foszfor és

halogéntartalom csökkentése is motiválja még a kutatókat. Ez nem könnyű feladat, mert

Európában és az Egyesült Államokban is szigorú előírások szabályozzák  egy-egy olajtípus

forgalomba hozhatóságát. Az olajok teljesítmény szintjét igen költséges fékpadi és országúti

kísérletekkel kell igazolni, aminek következménye, hogy minden paraméternek elsősorban a

nagy olajtársaságok által gyártott kenőanyagok tudnak megfelelni – és megfizettetni a

vásárlókkal! A jelenlegi tendenciákat tekintve a motorolaj-kutatás és fejlesztés egyik jól

észrevehető célja az olajcsere periódus növelése és az egy alkalommal felhasznált motorolaj

mennyiségének csökkentése.

 

A kőolaj alapon előállított, illetve szintetikus, vagy rész-szintetikus olajok közötti harc még

nem dőlt el. A jelenlegi igényeket tökéletesen kielégítik a részben szintetikus olajok, de a

gyártók a saját termékskálájukon  belüli választék növelésére, illetve más olajtársaságokétól

való megkülönböztethetőség fokozására teljesen szintetikus olajokat is forgalmaznak. Ezeket

is kell adalékolni és jóval drágábbak is a kőolaj alapú motorolajoknál, de határozott előnyeik

is vannak. Így a kis illékonyság, a jó stabilitás a kedvező „folyáspont” és a biolebonthatóság.

Ezzel együtt a „belátható jövő”, az elkövetkező nyolc-tíz év a szintetikus alapú olajok

felfutását hozhatja. Ez azonban nagyban függ a motorkonstruktőrök fejlesztési elképzeléseitől

is. A motorfejlesztések nyomán olyan eredmények születnek ugyanis, amelyek tíz éve még

elképzelhetetlenek lettek volna. Ugyanez vonatkozik a motorolajokra is.

 

A motorolaj legfontosabb jellemzői

 

Viszkozitás

Mielőtt belemerülnénk a viszkozitási kategóriák ismertetésébe, elevenítsük fel, hogy mi a

viszkozitás, mint fizikai fogalom. A viszkozitás a folyadékok folyási képessége, egy olyan

mértékszám amely megmutatja, hogy a folyadék a folyással szemben milyen ellenállást fejt ki

adott hőmérsékleten. Köznapi értelemben a nagyobb viszkozitású anyag nehezebben folyik, a

kisebb viszkozitású folyadék hígfolyósabb. A motorolajok viszkozitása erősen függ a

hőmérsékletüktől: minél melegebb a motorolaj, annál hígabbá válik. Nagyon fontos azonban,

hogy a motor működése közben a motorolaj, egy adott viszkozitási tartományban maradjon.

Hidegindításkor ne legyen dermedt, mert ekkor az olajszivattyú nem tudja könnyen szállítani.

De a legmelegebb kenési helyen se legyen  túlságosan híg, mert  ez esetben a súrlódó

alkatrészek között nem alakul ki megfelelő vastagságú stabil kenőfilm.

 

Az SAE (Society of Automotive Engineering) a motorolajokat 20 és 100 °C hőmérsékleten

mért viszkozitásuk alapján a következő kategóriákba sorolja  (SAE J 300 osztályozási

rendszer):

 

A gépkocsikhoz használatos motorolajokat viszkozitás szempontjából három nagy csoportba

sorolják: léteznek egyfokozatú (monograde), többfokozatú (multigrade) és energiatakarékos

többfokozatú (energy conserving; EC) olajok.

 

A W-vel (Winter) jelölt olajok hidegfolyási tulajdonságai kedvezőbbek, minél kisebb a szám,

az adott olaj annál hígabb hideg körülmények között, szivattyúzhatósága jobb. Például a 20W

jelű motorolajok használata nem ajánlott, ha a környezeti hőmérséklet tartósan -10°C alá

csökken, míg a 0W jelű motorolajok -30°C hőmérsékleten is használhatók. Ahhoz azonban,

hogy a motorolaj megkapja a W-viszkozitási fokozat szerinti besorolást, meleg állapotban,

100°C-on is el kell érnie viszkozitásának az adott számjelű osztályra meghatározott

minimumot – ez nagyon fontos, hiszen működés közben a motorolaj gyorsan felmelegszik és

ekkor már a meleg viszkozitási  tulajdonságainak van jelentősége. A motorolaj

melegtulajdonságainak vizsgálatakor a 100°C-on végzett vizsgálat  sokkal szigorúbb: nem

csak a viszkozitás minimumát, hanem a maximumát is meghatározzák, tehát az egyes meleg

viszkozitási osztályokban a motorolajok  100°C-on mutatott folyási tulajdonságai

egyértelműbbek. Ezen kívül 150°C-on, nagy nyírási  igénybevétel mellett megvizsgálják az

olajok hőstabilitását is.

 

A viszkozitás a kenőanyagok talán legrégebben rögzített fizikai tulajdonsága. A viszkozitás olyan arányossági tényező, amely a belső folyadékrétegek egymáshoz viszonyított elcsúszása során fellépő súrlódást jellemzi. Valójában nem más, mint a folyási képessége. Ám ez a tulajdonsága a hőmérséklet függvényében fordítottan arányosan változó. Vagyis: ahogy nő a hőmérséklet, úgy csökken a viszkozitás. Ez fordítva is igaz. Konstrukciós szempontból azonban a viszkozitás változása csak bizonyos határok között engedhető meg. Ha az üzemi hőterhelés maximuma közelében túlságosan elvékonyodna a kenőanyag, úgy a filmképző szerepének csökkenése miatt az alkatrészek “besülésével” kellene számolni, míg az alkalmazási hőmérséklettartomány minimumán sem szabad annyira “ledermednie” az olajnak, hogy szivattyúzhatatlanná váljon. Ez utóbbi eset az indításkori kopások mértéke miatt fontos. A kopás annál kisebb, minél hamarabb “átolajozza” a kenőanyag a motort. (Nagyméretű, nagy értékű motorok indításánál egy külön olajszivattyú feltölti a rendszert és csak ezután lehetséges a tényleges indítás – sajnos ez a megoldás “kikopott és kiegyszerűsödött” a személygépjárművekből.) A világszerte ma is mértékadó, szabvány erejű ajánlást az Autóipari Mérnökök Egyesülete (SAE ? Society of Automative Engineers) a J300 ajánlásában fogalmazta meg.

Ez rögzíti a viszkozitás minimumát és maximumát, valamint osztályokba sorolást tartalmaz aszerint, hogy ezen értékeket mely hőmérsékleten éri az adott kenőanyag.

 

A viszkozitás-hőmérséklet összefüggését mutató fél-logaritmikus diagramból további érdekességek állapíthatók meg.

 

  • Minél nagyobb hőmérsékleti tartományt “fog át” egy motorolaj, annál magasabb viszkozitási indexszel* (VI értékkel) kell rendelkezzen. Ez a diagramban “laposabb” görbét képvisel.
  • A nagyobb VI értékű kenőanyagok esetében ugyanakkora hőmérséklet-változás mellett közel sem változik olyan mértékben a viszkozitás, mint az alacsonyabb VI értékű olajok esetén.

 

 

*Viszkozitás index

Olyan tapasztalati szám, amely az olaj viszkozitásának a hőmérséklet változása következtében beálló változására jellemző. Nagy viszkozitási index jellemzi azokat az olajokat, amelyek viszkozitása viszonylag kis, és kis viszkozitási index azokat, amelyek viszkozitása nagymértékben változik a hőmérséklettel.

 

 

A diagrammon megjelöltünk két hőmérsékletet, így látható, hogy példánkban egy 20W50-es motorolajhoz képest egy 5W50-es mennyivel “vékonyabb” szobahőmérsékleten. Ez a különbség azonban elenyészővé válik, amint az olajat elkezdjük komolyabban “dolgoztatni”. Lényegesen nő azonban a különbség a két motorolaj viszkozitása között a hőmérséklet csökkenésével. Míg a 20W50-es motorolaj -15 oC-on szivattyúzhatatlanná válik, addig a példabeli 5W50-es motorolajunk lényegesen alacsonyabb viszkozitása könnyű szivattyúzhatóságot és gyors átolajzást – ebből eredően indításkor az alkatrészek kisebb kopását – produkálja.

Sokan azt hiszik, ha egy olaj a flakonban “könnyebben lötyög”, az túl vékony egy kopottabb motorba. Még az autószerelők többsége is abból a helytelen feltételezésből indul ki, mintha ez a viszkozitás-különbség állandó maradna minden más hőmérsékleten. Diagramunk rámutat ezen feltételezés valótlanságára. Mindemellett igaz az a tény, hogy egy jobb folyási tulajdonságokkal rendelkező motorolajból a már kopott motor többet fog “fogyasztani”, de ennek többletköltsége még mindig elenyésző lehet ahhoz az előnyhöz képest, amely a kopáscsökkentés révén mint javítási/felújítási költség megtakarítható.

Eltekintve itt a már szélsőségesen kopott, 0,7…1 liter/1000 km olajfogyasztást meghaladó – felújításra megérett – motoroktól. A téli-nyári ún. multigrade motorolajok jelölése a két táblázat kombinációjából ered. Pl.: egy SAE 15W40 viszkozitási osztályú motorolaj -20 oC-tól +45 oC környezeti hőmérséklethatárok között használható. A nagy hatású viszkozitás-index (VI) növelő adalékok alkalmazásával ma már meglehetősen széles hőmérséklettartomány áthidalható. Ezek az adalékok tették lehetővé többek között a multigrade olajok megjelenését is a korábbi “csak nyári” és “csak téli” kenőanyagokkal szemben.

 

Egyfokozatú motorolajok

A csak hideg-, illetve csak melegtulajdonságokat jellemző viszkozitási fokozatba sorolt

motorolajokat ún. egyfokozatú motorolajoknak nevezik. Ezeknek az olajoknak a felhasználási

területe a környezeti hőmérséklet tekintetében meglehetősen korlátozott: pl. a SAE 30 jelű

motorolajok használatát a gyártó Bogár esetében 0°C-nál kisebb külső  hőmérsékleten nem

ajánlja, amíg pl. a SAE 20W jelű motorolajokat pedig 0°C-nál nagyobb hőmérsékleten nem

célszerű alkalmazni. Az egyfokozatú motorolajok ma már a személygépkocsik motorolaj

kínálatában elvesztették jelentőségüket. Hazánkban például egyfokozatú olajból télen és

nyáron is más-más fajtát kellene használnunk.

 

Többfokozatú motorolajok

A többfokozatú motorolajok egyaránt teljesítik a megadott hideg- és meleg viszkozitási

osztályokban előírt követelményeket. Csomagolásukon egy hideg- és egy meleg viszkozitási

osztály van feltüntetve, pl. SAE 15W-40. Ebben a kategóriában is vannak szűk viszkozitási

határú termékek (pl. SAE 20W-20, ezek már kiszorultak a piacról), amelyek használhatóságát

csak szűk hőmérséklettartományban ajánlják az autógyártók (a példa esetében a VW -10 és

+15°C között), és tág viszkozitási határú termékek (pl. SAE 0W-40, SAE 5W-40), amelyek

szélsőségesen hideg sarkvidéki és forró trópusi éghajlati viszonyok  között is megfelelő

tulajdonságokat mutatnak.

 

De vajon mi a különbség egy SAE 10W-60 és egy SAE 20W-40 olaj között? Nézzük a 10W-

60 -as olajat. Hidegoldali viszkozitása alacsony (10W), tehát az olaj hidegben is relatíve híg

marad. Melegoldali viszkozitása magas, tehát az olaj nem veszít magas hőmérsékleten sem a

kenési tulajdonságaiból. A  SAE 20W-40 olaj hidegoldali  viszkozitása SAE 20W, tehát

alapvetően sűrűbb az olaj hidegen. Melegoldali viszkozitása SAE 40-es, a hőmérséklet

emelkedésére kissé jobban felhígul majd. Ezt a sűrűbb olajat eredményesen alkalmazhatjuk

egy már kopottabb motorban, hiszen a hidegindításkor a megnövekedett csapágyhézagok

réseiben “van hely” a sűrűbb olajnak. Ezekből a kopottabb csapágyakból a 10W-s “vékony”

olaj már elképzelhető, hogy kifolyik és vegyes súrlódás alakulna ki az optimális

hidrodinamikus kenés helyett, a motorunk kicsit kopogva járna, és a motorkopás is

intenzívebb lenne. Valószínűleg a motor olajfogyasztása is megnövekedne, különösen abban a

periódusban, amikor az üzemi hőfokát még nem éri el a motor. Látszik tehát, hogy az

alkalmazható kenőolaj viszkozitásának mértéke nem csak a külső  hőmérséklet, hanem a

motor műszakai állapotának is függvénye. A fenti táblázat és hazánk éghajlati adottságaiból

adódóan látható, hogy a SAE  15W-40 viszkozitás indexű motorolaj (nem

versenykörülményekre persze) a legtöbb motorba megfelelő.

 

Nagy általánosságban elmondható, hogy a SAE 15W-40-es olaj előállítható ásványolaj

bázisból megfelelő adalékolással, de  a SAE 10W-40-es már megkívánja a szintetikus

komponenseket, ezek az úgynevezett részszintetikus olajok. A SAE 5W-40-es olaj már

általában teljesen szintetikus bázisolajból áll, mert kiváló hidegoldali tulajdonságai csak így

biztosíthatók.

 

Energiatakarékos motorolajok

Egy külön csoportot képez a motorolajokon belül az ún. energiatakarékos vagy

“könnyűfutású” motorolajok köre, amelyekbe hideg és meleg állapotban is kis viszkozitású,

csekély belső ellenállású olajok tartoznak. Ebbe a csoportba egyes SAE 0W-30, 0W-40, 5W-

40, 10W-40 viszkozitási fokozatú olajokat sorolják. Az “energiatakarékos” minősítést azok a

motorolajok kaphatják meg, amelyeket meghatározott vizsgálati módszerek (API, ACEA)

szerint bevizsgáltak. Ennek során pl. az API szerint egy SAE 20W-30 viszkozitási fokozatú

referenciaolajhoz viszonyított tüzelőanyag-megtakarítást vizsgálják. Ha ennek mértéke eléri

vagy meghaladja az 1,5%-ot, az olaj EC jelölést,  ha eléri, illetve túllépi a 2,7%-ot, EC II

jelölést kap. Itt jegyezzük meg, hogy API SJ teljesítményszintű olajok egyben az

energiatakarékossági kritériumokat is teljesítik. Az energiatakarékos motorolajok alkalmazása

esetén elsősorban hidegindításkor csökken a motorban a “pancsveszteség”, vagyis a motorolaj

szivattyúzása kevesebb energiát emészt fel. A “pancsveszteség” az egyéb veszteségek mellett

kicsiny hányad, ezért az üzemanyag- fogyasztás csökkenése csak speciális körülmények közt

mérhető.