Klíma javítás, töltés, tisztítás és fertőtlenítés.
A klímarendszerek egyre inkább alapfelszereltségnek számítanak a gépjárművekben.
Mint minden más, ez a rendszer is időszakos szervizelést igényel, hogy természetes környezetünket ne károsítsa.
Egyrészt a bizonyos tömítetlenségek miatt a hűtőfolyadék a környezetbe kerülhet, másrészt a megnövekedő
benzinfogyasztás miatt egyre nagyobb a káros anyag kibocsátás. Nem is beszélve arról a kellemetlen illatról,
amely a gépkocsi utasait is meglepheti, amikor tavasszal a néhány hónapos pihentetést követően egyre intenzívebb
irritáló szag jelentkezik a klíma első bekapcsolásakor.
A megfelelő komfortérzet eléréséhez és egészsége érdekben szükséges, hogy autója légkondicionálója hibátlanul
működjön. A klímaberendezések évente hűtőközegük 20%-át veszítik el, ami befolyásolja működésüket.
Köztudott, hogy a légkondicionáló rendszer ideális élettér a baktériumok, a gombák és más mikroorganizmusok
számára. A rendszer folyamatos tisztításának híján a jármű belsejébe kerülő kis élősködők akár allergén reakciókat
is kiválthatnak. Így fordulhat elő, hogy néhány utas egy-egy klímával rendelkező autóban megtett utazás közben
tüsszögéssel, köhögéssel, szemgyulladással küszködik.
De hogyan is kerülnek be a rendszerbe ezek a nem kívánt vendégek?
Sajnos igen egyszerűen: a működés alapvető velejárói. A hideg hőcserélő egységen – az elpárologtatón –
átáramló környezeti levegő lehűl, mielőtt az utastérbe kerül. Az elpárologtatón a levegő lehűlése következtében
lecsapódik a pára, majd az összegyűlt víz kifolyik a gépkocsi alá (ezért is van a forró napokon víztócsa a járművek alatt).
A pára egy része viszont ott marad az elpárologtatón, a sötét és nedves környezet pedig melegágya a nem kívánt
élősködők szaporodásának.
Több módszer közül is választhatunk a hőcserélő tisztításánál.
Természetesen ezek az alkalmazott tisztítószerek minőségben és alkalmazásban különböznek egymástól:
- Az ultrahangos fertőtlenítés során a készülék 5 mikronra porlasztja a hatóanyagot és juttatja be a hőcserélőhöz.
- A sűrített levegős direkt fertőtlenítésnél 5-6 bár nyomással lemossuk a hőcserélőt. A nyomás alatt alkalmazott
tisztítószerek nem csak elpusztítják, hanem a nyomás hatására gyakorlatilag el is távolítják, lemossák a szennyeződést.
Ez a legeredményesebb megoldás.
A hőcserélő milyen gyakran igényli a tisztítást?
Amennyiben egy rendszeresen karbantartott hőcserélőről beszélünk, a gyártók utasításait figyelembe véve –
a javasolt időtartam fél évtől két évig terjedő időszak. A javasolt időszaktól el lehet térni. Itt az egyetlen
„diagnosztikai eszköz” az orrunk lehet.
Az utastérszűrő (pollenszűrő) cseréje:
A csere elvégzése a hőcserélő minden egyes tisztítását követően ajánlott kb. 15.000-25.000 km között.
Nagy mértékben függ a használat módjától.
Javaslatunk:
Ha az alábbi tüneteket észleli gépkocsiján, keressen fel bennünket:
- Poshadt, dohos, kellemetlen szag
- A klíma bekapcsolásakor zajos hang
- Nem kielégítő a hűtés
- Zajos a klímarendszer – “csörög” a hűtőközeg
Klímatöltés menete:
- amennyiben üres a rendszer nitrogén nyomáspróbával kezdjük, nincs-e szivárgás – ha megtartja a
18-20baros próbanyomást fél órán át akkor a rendszer gáztömörnek minősül
- hűtőrendszer vákumolása (a rendszerben lévő nedvesség eltávolítása miatt szükséges)
- hűtőközeg feltöltése számítógép vezérlésű automata géppel grammra pontosan, gyári adatbázisból
- olajpótlás
- UV színezőfesték az esetleges későbbi szivárgások könnyebb behatárolására
- klímarendszer ellenőrzése működés közben
Állunk rendelkezésére nem csak a fent felsorolt és már meglévő problémák kapcsán, hanem a megelőzés, karbantartás
elvégzésére is. Esetleg felmerült kérdéseire szakembereink készséggel adnak információkat.