Információ

Név (kötelező)

Email cím (kötelező)

Tárgy

Üzenet

captcha

Gépjármű fényezés fényező kamrában

A fényezés menete:

 

Az alábbiakban röviden ismertetjük az autófényezés főbb lépéseit az előkészítéstől a használatba vételig.

 

1;  Az állapotfelmérés során a megrendelő igényei és az autó állapota alapján kiderül, hogy milyen jellegű karosszériamunkára, illetve fényezésre van szükség. A megrendelést követően az autót előkészítjük a fényezésre.

Első lépésben az adott területről minden, a festést akadályozó elemet eltávolítunk. Le kell szerelni a díszléceket, kilincseket, lökhárítókat, ki kell szednünk az ablaküvegeket, lámpákat, indexeket, szellőzőt, stb.; attól függően, hogy mely részét fényezzük az autónak.

A fent említett részek szétszerelése nélkül a fényezés nem lesz tökéletes, a festék könnyen felválhat ezeken a helyeken. Ha belső fényezést is kérnek, vagyis a belsejét (az ún. falcokat) valamint a csomagteret, motorteret is festetni szeretnék, akkor mindent ki kell szedni az autóból, még a motort is. A motortér festése (és emiatt a motor kiemelése) elég munkaigényes és költséges folyamat, ez csak igen komoly sérülésnél, ill. az autó más színűre festésekor lehet szükséges.

Az ajtók belsejének (a falcoknak) a festése esetén az ajtó külső-belső szétszedését és leszerelését javasoljuk, ill. mi így vállaljuk, hiszen csak így lesz jó minőségű és tartós az eredmény.

 

2; Ezután következik az előkészítés, a csiszolás, alapozás. (Itt most külön nem térünk ki a fényezés minőségét igencsak befolyásoló megfelelő lakatosmunkára részletesen. Akarosszériamunkáról röviden csak annyit, hogy fontos a megfelelő szakember kiválasztása. Az igazán jó lakatos nemcsak az eredeti ívet, formát, hanem a lemez merevségét is helyretudja állítani, ami után csak minimális kitt használata szükséges a tökéletes forma visszaállításához. Alapelvünk, hogy mindig a lehető legkevesebb kittet használunk, hiszen a két anyag – a fém és a kitt – hőtágulása különböző, így a vastag kittréteg később leválhat az autóról.) (Megjegyzés: az autójavításban használt anyagot kittnek és nem gittnek hívjuk, ahogyan gyakran hallani.)

A jó előkészítés az egyik legfontosabb a minőségi fényezés szempontjából. Sokan itt spórolnak idővel, anyaggal, s ezt az elkészült munka tartóssága bánja.

A csiszolás mértéke függ az autó korától, ill. a rozsdásodás fokától. Erősen korrodált alkatrészek esetén előnyösebb a korrodált rész cseréje, mert e nélkül csak ideig-óráig lesz megfelelő a festés. A kevésbé rozsdás alkatrészeket speciális tárcsákkal fémig csiszoljuk.

Ezután egy erősebb összetételű ún. üvegszálas kittből hordjuk fel az első réteget, majd megint csiszolás, persze már finomabb papírral.

Takarópapírral vonjuk be a fényezésre nem kerülő elemeket.

Ezt követően a füllert fújjuk fel, ami tulajdonképp egy töltő/kitöltő anyag. A felvitt réteg utáni száradási (várakozási) idő változó. Veterán autóknál hosszabb időt kell hagyni, hogy a vastagabb réteg megfelelően kiszáradjon, kikeményedjen.

 

3; Csak mindezek után kezdődhet el az autó tényleges fényezése. Az erre a célra speciálisan kialakított megfelelő hőmérsékletet biztosító hőkamrában, a fényezőkabinban. Profi fényezést a levegőben található apró porszemek, szennyeződések miatt nem lehet pl. garázsban produkálni. Fényezés előtt por-, és zsírmentesítővel teljesen letisztítjuk a gépkocsit. A korábban előkészített autót / elemeket a kabinban ragasztjuk ki, miközben az átveszi a kabin hőmérsékletét. A kocsira a 2-3 bar légnyomással működő szórópisztollyal több rétegben szórjuk fel a festéket. Az egyes rétegek felvitele között pár perc szünetet kell tartani. A jól takaró színeket, kétszer is elég átfújni, de van olyan szín, melyet 3-4 rétegben kell felvinni. Egy autóra – teljes fényezés esetén – 2-4 liter festék szükséges, persze a mennyiség a kocsi méretétől és színétől is függ. Megjegyzem, hogy a túlzott gondossággal ápolt autók fényezése esetenként problémás lehet, mivel az ápoló anyagokból származó szilikon a festést kráteressé alakítja.

 

4; A legtöbb esetben a fényezést a lakkozás követi. A legtöbb 5-10 évnél fiatalabb autónál már minden szín gyárilag felüllakkozott (a matt akril színre egy fényt adó lakk réteg kerül), ezért a javított elemeket is lakkozni kell a szín felvitele után. A fényezés típusától függően 1, de akár 3 rétegben visszük fel a lakkot.

 

5; Az utolsó réteg felvitele után kb. negyed órával kezdődhet a szárítás. A fényezőkabinban ilyenkor 60 fok feletti hőmérséklet van, amiben 30-40 percet tartjuk az autót. Az autó a kihűlést követően óvatosan összeszerelhető, majd 20-72 óra további kikeményedési idő után használatba vehető. Télen, sózáskor, esős időben nem javasolt az azonnali használat. Az autó vízzel akár pár óra múlva mosható, vegyszeres vízzel csak 3 nap múlva. Az autómosókban használt nagynyomású mosót a frissen fényezett elemek esetében a festék gyártója 2 hétig nem javasolja.

 

A különböző festék típusok

 

Akril: Kétkomponensű, szintetikus autófesték. Az alapszínbe színtelen edzőt öntünk, az így bekevert festék kb. fél óráig használható fel. A legtöbb esetben a felüllakkozott akril fényezéssel is nagyon szép színeket érhetünk el. Az autógyárak néhány éve áttértek a bázis technológia alkalmazására az akril színeknél is (ilyenkor a bázist adó matt színt egy fényt adó lakkal fedik be). Manapság egyre divatosabb a teljes színváltó fényezés esetén a szép hatású matt festék és matt lakkozás együtt.

 

Metál: A metál fényezésnél a hatást a festékben lévő apró alumíniumszemcsék váltják ki. Először a kiválasztott (egykomponensű) bázisszínt fújjuk fel, amit sérülékenysége miatt mindenképp lakkozni kell. A fedőlakk már kétkomponensű anyag, a legtöbbször minimum két rétegben kell felvinni.

 

Gyöngyház: Amit a köznyelvben gyöngyház festésnek hívunk, valójában „csak” gyöngyház hatású fényezés. Ebben az esetben a bázisfestékben lévő finom gyöngyház-pigmentek okozzák a hatást. Ezeket valódi kagylóból nyerik, s attól függően beszélünk 10, vagy akár 70 %-os gyöngyházról, hogy mennyi található belőlük a festékben. A magasabb gyöngyház-tartalmú festék ennek megfelelően drágább is.

 

Az „igazi” / különleges gyöngyház (Exclusive line): A valódi gyöngyházfényezés – attól függően, hogyan esik rá a fény – több színben váltakozik, így egyedi, jellegzetes látványt nyújt. Az első réteg egy ún. aláfújószín, ez a legtöbb esetben fehér, fekete. A második réteg a 100%-os gyöngyház festék (2 – 4 rétegben), ami után újabban már egy effekthatású réteget is raknak. Ezután fújjuk fel a lakkot (kétszer). A gyöngyházfényezés minimum két eltérő színben játszik, de bizonyos festékek esetén (mint pl. a flip-flop) több, akár 4-8 szín különböző árnyalatai váltakoznak a fényhatástól függően. Így az autónk igazán különleges és feltűnő látványt nyújt, ahogyan egy adott pillanatban a karosszéria több színben pompázik, attól függően, hogy milyen szögből látjuk a felületet. Így például egy domború karosszériaelem egyik részén látható narancsszín egy színátmenettel megy át a másik részén látható kék színbe. Természetesen az egyediségnek megvan az ára. A különleges gyöngyház festék literjének ára: 80 – 170 000 Ft között változik!

 

 

A különböző fényezési módok

 

 

Teljes fényezés: Az autó minden részének fényezése. Lehet színváltó fényezés, mikor a jármű teljesen új színt kap. De a teljes fényezés oka lehet a gépkocsi súlyos sérülése, a régi szín helyreállítása is, pl.: old timer-ek esetében. (A sajnálatos kromofágos akciók esetén is ez javasolt.)

 

Teljes külső fényezés: az autó zárt ajtóknál történő külső fényezését jelenti. Ilyenkor az eredeti színnel azonos színűre fújjuk a kocsit, különben a belső részeken – pl.: ajtók falcain – látható lenne a korábbi szín. A teljes külső fényezést csak igen ritka esetekben szoktuk javasolni, hiszen az autó komplett szét-, ill. összeszerelése drágítja a munkát. A legtöbb esetben (amennyiben a korábbi szín marad.) a hozzánk hozott sérült autók részleges fényezését javasoljuk.

 

Teljes belső fényezés: Az autó belső részeinek festését értjük alatta. A megrendelő elképzelése szerint lehetséges csak az ajtók utastér felé eső részeinek fényezése, de akár a csomagtér, a motortér teljes fényezése is. A motortér festése esetén a motort ki kell emelni, ami munkaigényes és költséges, ezt csak „fanatikusoknak” ajánljuk. A belső fényezésnek természetesen csak teljes külső-belső esetén van értelme.

 

Teljes külső – belső fényezés: A színváltó fényezésnél (amikor új színre festjük át az autót) bizony külső-belső festést kell végezni, mivel a korábbi színt a belső részeken (minimum az ajtókon) ugyanúgy át kell fújni. Ebben az esetben a szerelési munka több időt vesz igénybe, hiszen minden „apróságot” le kell szedni a járműről, ami a fényezést akadályozná. Igazán tartós festést csak akkor kapunk, ha a karosszéria / az elem teljes felülete le van fényezve, mert így nincs olyan terület, ahol elkezdődhetne a korrózió, vagy a festék leválása. Teljes külső-belső fényezést ajánlunk pl.: veterán autók, tuning gépek, több elemcserével járó súlyos sérülések, ill. egyedi elképzelések esetén.

 

 

Részleges fényezés: A sérült autók legtöbbjének nincs szüksége teljes fényezésre. Az esetek legnagyobb részében elegendő részleges javítást alkalmazni. Ilyenkor az összes sérült elemet javítás, vagy csere után fényezni kell. Legyen szó akár egy, v több elemről, de akár csak egyes elemek ködöléséről (javítófényezésről).

 

Elem/ek fényezése: A sérüléstől függően szükség lehet a karosszériaelem cseréjére. Ilyenkor a legtöbben vagy utángyártott új-, vagy bontott elemeket igényelnek. Mi mindig az ügyfél igényeihez alkalmazkodunk, tájékoztatva Őt a választása előnyeiről és hátrányairól is. Szükség szerint mi szerezzük be az alkatrészt, de hozott elemekkel is dolgozunk. Lehetősége van arra is, hogy csak az Ön által leszerelt karosszéria elemet hozza el hozzánk (színmintával), vagy a műhelyünkben általunk leszerelt alkatrészt hagyja nálunk javításra. Abban az esetben is vállalunk fényezést, ha más karosszérialakatost bíz meg a lakatolással, de ekkor csak a fényezésre érvényes a garanciánk.

Az elem fényezésekor ugyanúgy járunk el, mint teljes fényezéskor. (Kilincs, üveg,stb. leszerelése, lakatolás, csiszolás, kittelés, alapozás, fényezés, lakkozás, szárítás.) Új elemek esetén természetesen nincs szükség sem lakatolásra, sem kittelésre, ilyenkor a fényezés az alapozással kezdődik.

A műanyag elemek, a spoilerek, szárny, tükrök színre fújása, de még az oldalsó díszlécek fényezése is ebbe a kategóriába tartozik.

 

Ködölés: Abban az esetben, ha az adott elem csak kismértékben sérült (pl.: az ajtót a díszléc alatt meghúzták, vagy a sárvédőt horzsolták, de nem horpadt) ill., ha kis kiterjedésű a sérülés (pl.: más autó ajtaját rányitották) akkor lehetőség van a sérült elem javító fényezésére, az ún. ködölésre. Ekkor a javítás menete ugyanaz, mintha nagyobb egységet fújnánk, csak a kiterjedés kisebb, az elemnek csak bizonyos részét festjük. Ez a módszer csak bizonyos esetekben alkalmazható.